Peter Sagan:
Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne. Príbeh najlepšieho cyklistu planéty.

EN
Obsahuje audio

Peter Sagan sa v roku 2016 stal druhýkrát majstrom sveta v cestnej cyklistike.

ALBERTO CONTADOR, španielsky cyklista a Saganov bývalý spolujazdec z tímu Tinkoff
“Ak prirovnáme Petrove schopnosti k futbalistovi, je to akoby zahral rohový kop a potom stihol vbehnúť do poľa a tam odohrať loptu. Stíha robiť všetko.”
EDDY MERCKX
päťnásobný víťaz Tour de France
Je fantastický. Zbožňujem ho. Spôsob, akým vyhráva preteky, je neuveriteľný. Neustále útočí, je komplexným jazdcom. Áno, možno v kopcoch na najlepších nestačí, ale vo všetkom ostatnom je dokonalý. Má našliapnuté k tomu, aby sa stal legendou.
BRIAN COOKSON
prezident Medzinárodnej cyklistickej únie
Je superstar cyklistiky. Niekto, kto sa angažuje nielen v športe samotnom, ale aj mimo neho. Má charizmu, je radosť sa naňho pozerať. Ľudia ho milujú. Ako jazdec si dokáže preteky vybojovať sám. Môže uspieť v šprinte balíka či z úniku. To z neho robí výnimočného cyklistu.
“Po bronzových medailách zamierim vyššie,” predpovedal Peter Sagan v závere sezóny 2007, keď sa stal cyklistickým Talentom roka. Začiatkom roka 2009 stále nebol definitívne rozhodnutý, či sa stane špecialistom na cestnú alebo horskú cyklistiku.
Hneď v prvých týždňoch profesionálnej kariéry dostal svoju prvú prezývku – Rambo. V druhej etape pretekov Tour Down Under v Austrálii spadol a rany mu zošívali osemnástimi stehmi. Aj keď vtedy deväťnásťročný cyklista uvažoval o konci pretekov, pokračoval a v ďalšej etape skončil štvrtý.
Talentom bol pritom odmalička. Hneď bolo jasne vidieť, že má na bicykel danosti. Vyhrával preteky, suverénne porážal aj starších súperov. „Napriek talentu v tréningu drel, ale najmä chcel. Nikdy neplakal, nesťažoval sa. Túžil po víťazstvách,“ povedal jeho tréner z mládežníckych čias Milan Novosad.
Už od detstva dokázal brať šport ako relax, rovnako ako dnes. Aj preto víťazil. „V tom je veľkosť športovca – vie sa stopercentne pripraviť na preteky,“ hovoril o Petrovi starší brat Juraj, s ktorým spoločne s cyklistikou začínali.
O výnimočnosti momentálne najlepšieho cyklistu sveta svedčí aj príhoda zo Slovenského pohára. Na preteky juniorov prišiel na bicykli svojej sestry. Svoj zničil. Na sestrinom navyše v predvečer udalosti zlomil rám, ktorý mu potom pozváral kamarát. I tak vyhral.
Mladý Slovák rýchlo upútal cyklistický svet a okamžite ho mnohí začali považovať za jeden z najväčších talentov profesionálneho pelotónu. Toto sú najdôležitejšie roky jeho kariéry.

Peter Sagan sa narodil 26. januára 1990 v Žiline ako tretie dieťa Heleny a Ľubomíra Saganovcov.

Získal svoje prvé víťazstvo v živote. Vo svojej kategórii triumfoval v pretekoch v žilinskom lesoparku, ktoré organizovali saleziáni v spolupráci s Cyklistickým spolkom Žilina.

Spolu s bratom Jurajom (ročník narodenia 1988) vstúpil do Cyklistického spolku Žilina, kde začal trénovať pod vedením Milana Novosada a Petra Zánického. Spočiatku sa venoval cestnej i horskej cyklistike, rovnako aj cyklokrosu.

Šestnásťročný Peter Sagan vyhral štvoretapové preteky Regiónem Orlicka, jedny z najťažších juniorských etapových pretekov v Česku. Zdolal v nich všetkých aj o dva roky starších juniorov.

Stal sa juniorským majstrom Slovenska v cyklokrose. Neskôr pridal titul juniorského šampióna krajiny v pretekoch na ceste s náskokom viac ako siedmich minút pred druhým v poradí.

Za skvelé výsledky v jeho prvej sezóne v juniorskej kategórii ho Slovenský zväz cyklistiky vyhlásil za Talent roka na Slovensku. „Po bronzových medailách zamierim vyššie,“ povedal Peter Sagan pri preberaní ocenenia.

Na juniorských majstrovstvách sveta v cyklokrose v talianskom Trevise získal v deň svojich osemnástych narodenín striebornú medailu. V máji na európskom šampionáte v horskej cyklistike v disciplíne cross country v nemeckom St. Wendeli už vybojoval zlato.

Prvýkrát v kariére sa zúčastnil slávnej klasiky Paríž – Roubaix. V kategórii juniorov obsadil skvelé druhé miesto.

V júni sa v talianskom Val di Sole stal juniorským majstrom sveta v horskej cyklistike v disciplíne cross country, čím dosiahol najlepší výsledok slovenského pretekára na svetovom šampionáte v horskej cyklistike v histórii.

Ako junior získal v ankete Slovenského zväzu cyklistiky titul Cyklista roka. Zvíťazil tesne pred Petrom Velitsom.

1990
1997
1999
2006
2007
2008

V novembri podpísal amatérsku zmluvu s talianskym profesionálnym tímom Liquigas s tým, že v nasledujúcom roku bude na ceste jazdiť za Duklu Trenčín, v horskej cyklistike za Liquigas a žiť a trénovať bude v Liquigase.

Vstúpil medzi seniorov. Už svoje prvé súťažné vystúpenie na ceste medzi seniormi zavŕšil na stupňoch víťazov. V marci finišoval na druhom mieste v štvoretapových pretekoch s názvom Po chodníkoch kráľa Nikolu v Čiernej Hore.

30. mája 2009 dosiahol prvé víťazstvo medzi seniormi. Vyhral v súčasnosti už neexistujúce preteky Grand Prix Kooperativa v Dubnici nad Váhom.

V septembri podpísal s tímom Liquigas dvojročnú profesionálnu zmluvu s minimálnym platom 33-tisíc eur, ktorý je garantovaný pre každého člena tímu Pro Tour. Jedným z jeho tímových kolegov sa stal aj neskorší víťaz každej z troch Grand Tour Vincenzo Nibali.

Definitívne sa rozhodol, že v kariére bude pokračovať už len na ceste. „Veľká cyklistika je tá, ktorá sa robí na ceste, s tímami Pro Tour,“ vyhlásil.

Vstúpil do profipelotónu. V marci na šesťetapových pretekoch najvyššej kategórie World Tour Paríž – Nice dosiahol svoje prvé etapové víťazstvo medzi profesionálmi. Neskôr pridal triumf v piatej etape.

Odborníci vyhlásili, že od čias Nemca Jana Ullricha, ktorý v roku 1997 zvíťazil na Tour de France ako dvadsaťtriročný, nemal žiadny mladík taký vstup do profesionálneho pelotónu ako Peter Sagan.

Mesiac po Paríž – Nice sa v pretekoch Okolo Romandie vo Švajčiarsku prvý raz v živote obliekol do žltého trička pre vedúceho jazdca.

Ako dvadsaťjedenročný štartoval na svojej premiérovej Grand Tour v kariére. Na trojtýždňových pretekoch Vuelta a Espaňa vyhral tri etapy, vrátane záverečnej so slávnostným dojazdom v Madride.

Zvíťazil v celkovom poradí na etapových pretekoch Okolo Sardínie aj na Okolo Poľska. Počas roka rozšíril svoju zbierku úspechov dokopy o jedenásť etapových prvenstiev.

2008
2009
2010
2011

Premiérovo štartoval na Tour de France. Pri debute vyhral hneď úvodnú klasickú etapu – ovládnuť prvú etapu pri prvej účasti sa podarilo cyklistovi na Tour predtým v roku 1995. Zároveň bol najmladším etapovým víťazom na Tour od Lanca Armstronga v roku 1993.

Na Tour de France 2012 pridal ďalšie dve etapové prvenstvá. Celkovo jedenásťkrát sa umiestnil v najlepšej desiatke a získal zelený dres pre najaktívnejšieho jazdca.

Zažil skvelú sezónu jarných klasík. Na monumentoch Miláno – San Remo a Okolo Flámska bojoval o víťazstvo, napokon skončil druhý.

Získal titul majstra Slovenska, na Tour de France pridal do svojej zbierky druhý zelený dres. Dokopy počas roka dosiahol dvadsaťdva prvenstiev, čo sa v sezóne nepodarilo nikomu inému. Rok zakončil šiestym miestom na majstrovstvách sveta v Taliansku.

Hoci na Tour de France nevyhral ani jednu etapu, tretíkrát za sebou si v Paríži obliekol zelený dres. Po Tour oznámil prestup do tímu Tinkoff-Saxo ruského miliardára Olega Tiňkova. „Som si stopercentne istý, že s nami vyhrá veľa pretekov,“ predpovedal Tiňkov.

Peter Sagan sa stal celkovým víťazom prestížnych etapových pretekov Okolo Kalifornie. Získal tiež dva národné tituly, keď na majstrovstvách Slovenska vyhral časovku jednotlivcov aj preteky s hromadným štartom.

V septembri sa v americkom Richmonde stal majstrom sveta v cestnej cyklistike a získal slávny dúhový dres. Zvíťazil skvelým spôsobom, keď sa od pelotónu odpútal dva kilometre pred cieľom a svoj únik doviedol do úspešného konca.

„Sagan je monštrum,“ reagoval na jeho triumf francúzsky denník L'Équipe.

Vyhral svoju prvú veľkú klasiku – na Okolo Flámska zaútočil v stúpaní na dlažobných kockách zhruba trinásť kilometrov pred záverom. Dostihnúť ho nedokázal ani dvojnásobný olympijský víťaz a štvornásobný majster sveta v časovke Fabian Cancellara, ktorý finišoval druhý so stratou dvadsaťpäť sekúnd.

Po druhej etape Tour de France si ako prvý Slovák obliekol v slávnych pretekoch do žltého trička vedúceho pretekára. Neskôr pri svojej piatej účasti získal piaty zelený dres.

Na olympijských hrách v Riu de Janeiro uprednostnil štart v pretekoch horských bicyklov. „Trasa cestných pretekov je na mňa príliš ťažká,“ vysvetlil dôvod. Napokon po dvoch defektoch nabral veľkú stratu a v cieli bol klasifikovaný na 35. mieste.

16. októbra na majstrovstvách sveta v katarskej Dauhe obhájil titul svetového šampióna. Podarilo sa mu to ako šiestemu cyklistovi v histórii a prvému od roku 2007, keď to dokázal Talian Paolo Bettini. Rok zakončil ako svetová jednotka v rebrčíku UCI World Tour.

2012
2013
2014
2015
2016
Peter Sagan je cyklistickým unikátom, pretože dokáže uspieť v rôznych typoch pretekov. Zbiera víťazstvá na rovinách aj klasikách. Napríklad na Tour de France 2016 sa až v ôsmich etapách umiestnil medzi najlepšou trojicou.
Okrem toho je schopný víťaziť počas celého roka. V sezóne 2016 ovládol dve jarné klasiky v Belgicku (Gent - Wevelgem a Okolo Flámska), cez leto dosahoval úspechy na Tour de France, v septembri vyhral majstrovstvá Európy a v októbri obhájil titul na svetovom šampionáte.
V súťažiach profesionálov doteraz vybojoval 89 víťazstiev, čo sa za posledných dvanásť rokov v jeho veku nepodarilo žiadnemu inému pretekárovi.
Rebríček cyklistov podľa počtu prvenstiev vo veku 26 rokov (posledných 12 rokov)
89
Peter Sagan
71
Mark Cavendish
57
Marcel Kittel
47
Tom Boonen
28
Alberto Contador
19
Alejandro Valverde
17
Fabian Cancellara
16
Philippe Gilbert
12
André Greipel
Sagan je tiež mimoriadne šikovný a odvážny zjazdár. Posadiť sa na hornú rámovú rúrku, ľahnúť si na riadidlá a udržať pritom stabilitu, je pri zjazde mimoriadne náročné. Ani medzi profesionálmi to nedokáže každý. Slovák však patrí v tejto činnosti medzi najlepších na svete. Nebojí sa riskovať.
V roku 2016 mu počas pyrenejskej etapy so záverečným stúpaním na vrchol Andorre Arcalis namerali v zjazde rýchlosť 97,7 km/h. Skupina favoritov na celkové prvenstvo išla miestami pomalšie až o takmer dvadsať kilometrov za hodinu. „Vedel som, že musím dať do toho všetko. I keby to znamenalo zomrieť,“ vravel.

Aj vďaka tomu dokáže víťaziť.

Okrem šikovnosti ho zvýhodňuje aj to, že je výnimočný svalový typ. Nie je ani klasický vytrvalec, ani čistokrvný šprintér. V kopcoch má pred vrchármi výhodu, keďže ich dokáže neskôr prešprintovať. Na rovine mu stačia iba čistokrvní šprintéri. V porovnaní s nimi je však nielen univerzálnejší, ale udrží svoje maximum oveľa dlhšie.
V roku 2012 pri jednej z víťazných etáp na Tour de France dosiahol maximálny výkon 1225 wattov, čo nie je vysoké číslo. Nemec André Greipel dokáže dosiahnuť aj okolo 1800 wattov. Sagan ale vtedy udržal počas posledných dvesto metrov priemer 970 wattov – a to už je veľmi vysoká hodnota.
Je navyše skvelý technik, ktorý ovláda bicykel ako málokto iný. Pomohlo mu, že ako junior jazdil na horských bicykloch. Vďaka tomu dokáže zvládať nebezpečné situácie a ľahšie sa vyhýba pádom.
V sezóne 2009 mal Peter Sagan k dispozícii dva bicykle na cestu a dva na horskú cyklistiku. Hodnota každého z nich bola okolo 7-tisíc eur.
V roku 2016 používal špeciálne pripravený model Specialized Tarmac S-Works v hodnote približne 9500 eur. Jeho hmotnosť je 7,5 kg.
V grafike nápisu S-Works tohtoročného modelu mal Sagan zobrazené mená všetkých predchádzajúcich majstrov sveta. Dolnú rámovú rúrku zdobil slovenský znak.
Rám je z najkvalitnejších karbónových vlákien 11r FACT. Extrémne tuhý a zároveň ľahký. Hmotnosť rámu je 960 gramov.
Okrem tradičného prehadzovania prostredníctvom pák má Sagan špeciálne dorobené malé tlačidlá na riadidlách tak, aby mohol prehadzovať aj počas šprintu. Reťaz prehadzujú elektrické motorčeky, ktoré napája batéria.
Na prevodníku má Sagan rovnako ako väčšina cyklistov 53 a 39 zubov, na zadnom kolese máva kazetu 11 – 28 zubov.
Všetky ložiská na bicykli sú keramické, vytvárajú menšie trenie a kladú nižší odpor. Navyše majú vyššiu životnosť v porovnaní s kovovými.

Starostlivosť o Saganov bicykel sú pre servismanov hodiny a hodiny starostlivosti.

Od sezóny 2017 Sagan mení tím Tinkoff za Boru-Hansgrohe. Najviac uňho zavážilo, že si mohol priniesť vlastných ľudí – športového riaditeľa, trénera, spolujazdcov, mechanika, maséra.
Zaujímavosťou je, že zarobí viac ako celý pelotón na Tour de France dokopy. Medzi cyklistov počas pretekov v roku 2016 rozdelili 2,3 milióna eur. Sám Sagan pritom za ročné pôsobenie v Bore dostane okolo šesť miliónov eur.
Ľudia ho však milujú nielen pre skvelé výsledky, ktoré dosahuje. Zabáva ich kúskami, ktoré na bicykli dokáže predviesť. Okolo tratí má vždy veľké množstvo fanúšikov.

Fanúšikovia sú z neho nadšení.

Slovenského cyklistu ľudia obdivujú aj pre jeho nadhľad, zábavnú povahu a bezprostredné vystupovanie.

Piatykrát po sebe získal zelený dres na Tour de France 2016.

Peter Sagan v januári 2017 oslávi ešte len dvadsaťsedem rokov. “Má pred sebou možno ešte desať rokov kariéry a môže vybojovať mnoho triumfov,” myslí si Brian Cookson.
Peter Sagan: Superstar made in Slovakia
Autori
Andrej Kuzmány
Michal Trško
Dávid Tvrdoň
Miloslav Šebela
Produkcia a vývoj
2FRESH SK
Foto a video
SITA
TASR
PROFIMEDIA